Kdyby se ti to nechtělo prolejzat, tak tohle hezky popisuje, proč tomu tak bylo (je to z toho topicu na e30 foru) :
Zda se mi, ze si nekteri mysli, ze diferencial se zvysenou svornosti funguje tak, ze jsou oba vystupni hridele spojene nejakou lamelovou spojkou s konstantnim predpetim, tedy pomoci nejake pruziny, ktera udava sevreni diferencialu. Tak to ovsem neni Smile .
Nenasel jsem zadne lepsi obrazky, ale i z techto je to docela dobre pochopitelne:
http://www.club4ag.com/faq%20and%20tech ... al_101.htm LSD vypada tak, ze cep (pinion) satelitu (pinion gear) neni ulozen jednoduse v unaseci, ale je s unasecem spojen prostrednictvim dalsich dvou soucastek (na obrazku jsou popsany jako pressure rings). Ty se otaceji spolecne s unasecem, ale mohou se v nem posouvat ve smeru osy planet (tedy vystupnich hridelu), protoze jsou v unaseci ulozeny na nejakych drazkach. Cep satelitu je ulozen mezi obema "pressure rings" s tim, ze kontaktni plochy mezi cepem a "krouzky" jsou zkosene bud na jedne strane (1-way LSD), nebo na obou stranach stejne (2-way LSD), nebo na kazde strane jinak, pod jinym uhlem (1,5-way LSD). Krouzky stlacuji lamely, ktere jsou stridave spojene s unasecem a s planetami.
A ted jak to funguje:
V zaberu se tocivy moment prenasi na unasec, z unasece na "pressure rings" a z nich na cep satelitu. Protoze jsou ty krouzky ulozeny v unaseci posuvne a ty kontaktni plochy mezi cepem a krouzky jsou zkosene, zacnou se oba krouzky v zaberu roztahovat a tlacit na lamely, cimz brzdi vuci sobe unasec a planety, coz omezuje funkci diferencialu, neboli zvysuje svornost. U 1-way LSD se to deje pouze pri akceleraci, u 2-way pri akceleraci i brzdeni stejne, u 1,5-way pri akceleraci a brzdeni rozdilne (s rozdilnym ucinkem).
Z toho teda plyne, ze v zaberu je LSD vzdy sevreno. Ucinnost toho sevreni je udavana procentualnim pomerem, ktery udava kolik procent tociveho momentu, ktery prenese kolo s nizsi adhezi, se prenese na kolo s vyssi adhezi. Je dulezite si uvedomit, ze tocivy moment neni neco, co vyprodukuje motor, ale neco, cim je otaceni toho motoru brzdeno. Kdyz kola nemaji adhezi, tak je prenaseny moment nulovy (obrazne receno, samozrejme vim, ze existuji pasivni odpory).
Ovsem kdyby to fungovalo pouze tak, jak je popsano vyse, tak by se auto s LSD s jednim kolem ve vzduchu taky nerozjelo, stejne jako auto s normalnim diferencialem, protoze x% z nuly je porad nula. Proto jsou lamely namontovany s urcitym predpetim, nejcasteji vyvozenym nejakou talirovou pruzinou. Pak se pri nulove adhezi jednoho kola prenasi na druhe kolo tocivy moment dany predpetim te pruziny a brzdnym ucinkem tech lamel.
Kdo pochopil princip, urcite uz je mu to jasne, ale pro uplnost jeste dodam, ze ta ucinnost sevreni (ten procentualni pomer tociveho momentu preneseneho na kolo s vyssi adhezi) je pri danem poctu lamel urcena prave uhlem zkoseni tech kontaktnich ploch mezi cepem satelitu a temi "pressure rings".