BMW fórum

Diskusní fórum přátelů značky BMW a automobilů obecně

 

Právě je sob kvě 18, 2024 10:44 pm

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 23 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: sob úno 13, 2010 8:24 pm 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned pro 27, 2009 7:34 am
Příspěvky: 239
Bydliště: Plzeň
Kluci mam zase brouka v hlavě:) Včera sem popojížděl po zahradě na sněhu a překvapilo mě, že i když je v autě samosvor a to z e32 a údajně po repasu tak se mě na sněhu protáčelo jen jedno kolo. Zastavil sem, dal tomu na jedničku a jen jedno. Pod tim jednim co prokluzovalo se udělal hned ledovej ďůlek a to druhý kolo stálo na čistém sněhu. Ti co máte samosvor tak mi určo řeknete jestli je to normální nebo ne.
Když bylo auto na zdviži tak se potvrdilo, že tam samosvor je. Při otáčení jednim kolem se točilo druhý stejnym směrem.
Mam čekat, že už je ten svor nefunkční? :( Dík za odpovědi

_________________
E34 540i
E34 535i
Scorpio 2 combi 2.3i Ghia


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned úno 14, 2010 1:36 am 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon říj 12, 2009 12:13 pm
Příspěvky: 189
Myslim, že odpověď na svojí otázku najdeš tajdle:

http://forum.e30.cz/samosvor-overeni-fce-t76958.html



Kdyby se ti to nechtělo prolejzat, tak tohle hezky popisuje, proč tomu tak bylo (je to z toho topicu na e30 foru) :

boban píše:
Zda se mi, ze si nekteri mysli, ze diferencial se zvysenou svornosti funguje tak, ze jsou oba vystupni hridele spojene nejakou lamelovou spojkou s konstantnim predpetim, tedy pomoci nejake pruziny, ktera udava sevreni diferencialu. Tak to ovsem neni Smile .

Nenasel jsem zadne lepsi obrazky, ale i z techto je to docela dobre pochopitelne:
http://www.club4ag.com/faq%20and%20tech ... al_101.htm

LSD vypada tak, ze cep (pinion) satelitu (pinion gear) neni ulozen jednoduse v unaseci, ale je s unasecem spojen prostrednictvim dalsich dvou soucastek (na obrazku jsou popsany jako pressure rings). Ty se otaceji spolecne s unasecem, ale mohou se v nem posouvat ve smeru osy planet (tedy vystupnich hridelu), protoze jsou v unaseci ulozeny na nejakych drazkach. Cep satelitu je ulozen mezi obema "pressure rings" s tim, ze kontaktni plochy mezi cepem a "krouzky" jsou zkosene bud na jedne strane (1-way LSD), nebo na obou stranach stejne (2-way LSD), nebo na kazde strane jinak, pod jinym uhlem (1,5-way LSD). Krouzky stlacuji lamely, ktere jsou stridave spojene s unasecem a s planetami.

A ted jak to funguje:
V zaberu se tocivy moment prenasi na unasec, z unasece na "pressure rings" a z nich na cep satelitu. Protoze jsou ty krouzky ulozeny v unaseci posuvne a ty kontaktni plochy mezi cepem a krouzky jsou zkosene, zacnou se oba krouzky v zaberu roztahovat a tlacit na lamely, cimz brzdi vuci sobe unasec a planety, coz omezuje funkci diferencialu, neboli zvysuje svornost. U 1-way LSD se to deje pouze pri akceleraci, u 2-way pri akceleraci i brzdeni stejne, u 1,5-way pri akceleraci a brzdeni rozdilne (s rozdilnym ucinkem).
Z toho teda plyne, ze v zaberu je LSD vzdy sevreno. Ucinnost toho sevreni je udavana procentualnim pomerem, ktery udava kolik procent tociveho momentu, ktery prenese kolo s nizsi adhezi, se prenese na kolo s vyssi adhezi. Je dulezite si uvedomit, ze tocivy moment neni neco, co vyprodukuje motor, ale neco, cim je otaceni toho motoru brzdeno. Kdyz kola nemaji adhezi, tak je prenaseny moment nulovy (obrazne receno, samozrejme vim, ze existuji pasivni odpory).
Ovsem kdyby to fungovalo pouze tak, jak je popsano vyse, tak by se auto s LSD s jednim kolem ve vzduchu taky nerozjelo, stejne jako auto s normalnim diferencialem, protoze x% z nuly je porad nula. Proto jsou lamely namontovany s urcitym predpetim, nejcasteji vyvozenym nejakou talirovou pruzinou. Pak se pri nulove adhezi jednoho kola prenasi na druhe kolo tocivy moment dany predpetim te pruziny a brzdnym ucinkem tech lamel.
Kdo pochopil princip, urcite uz je mu to jasne, ale pro uplnost jeste dodam, ze ta ucinnost sevreni (ten procentualni pomer tociveho momentu preneseneho na kolo s vyssi adhezi) je pri danem poctu lamel urcena prave uhlem zkoseni tech kontaktnich ploch mezi cepem satelitu a temi "pressure rings".

_________________
E32 730i
ex E34 520i
ex E30 325e


Naposledy upravil Plech dne pon úno 15, 2010 4:42 am, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned úno 14, 2010 4:35 am 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned pro 27, 2009 7:34 am
Příspěvky: 239
Bydliště: Plzeň
děkuju:)
na e30 foru jsem našel všechny informace. Vypadá, že je to normální jev,že se za v takovích podmínkách protáčí jen jedno:)

_________________
E34 540i
E34 535i
Scorpio 2 combi 2.3i Ghia


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte úno 16, 2010 12:35 am 
Offline

Registrován: úte úno 02, 2010 1:05 pm
Příspěvky: 307
Teda dobré no.. Akorát mi nešel ten obrázek,tak jsem to nepochopil na 100 procent ;) ,ale díky za info. Já jsem žil v domění,že M5 a Alpina měly svornost 75procent a proto si dávají na 2.5 diferáky ze silnějšíh modelů ;)

_________________
BMW E34 525i 24V The best of BMW..


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte úno 16, 2010 7:30 am 
Offline
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: pon říj 12, 2009 9:07 am
Příspěvky: 288
Bydliště: Vodochody
já jsem to pochopil, ten obrázek bylo tam Page not found 8-) Zjevně chyba autora co chtěl napsat špéra not found :lol:

_________________
Jsem spokojeným uživatelem BMW


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte úno 16, 2010 1:14 pm 
Offline

Registrován: úte úno 02, 2010 1:05 pm
Příspěvky: 307
A jak to teda je-bylo. Znáte to někdo,píše že všechny modely měly svornost 25 procent,ale M5 má 100 procentně jiný diferák než 2.5 . Je to jenom o převodu,nebo jiné úpravě,aby byl schopný přenést větší výkon?

_________________
BMW E34 525i 24V The best of BMW..


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte úno 16, 2010 3:36 pm 
Offline
Moderátor
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: pon říj 12, 2009 9:07 am
Příspěvky: 288
Bydliště: Vodochody
Svornost záleží na typu lamel. Běžně stačí těch 25% na pořádný kravění 50% a na brutus a pro monstra 75 a více%
Jinak změnou svornosti a repasemi samosvorných diferenciálů se zabývá Jiří Savka v Klecanech u prahy (www.bmwtuning.cz)

_________________
Jsem spokojeným uživatelem BMW


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte úno 16, 2010 5:43 pm 
Offline

Registrován: úte úno 02, 2010 1:05 pm
Příspěvky: 307
jasně,mě šlo spíš o to,jak to má M5,je to můj malý sen ;)
A na kolik to výjde,změnit třeba na 50 procent. No a co to přonese z té druhé strany,kvůli něčemu starý baworák nechal udělat jen 25 a když to zvednu na 50,co se změní k horšímu?

_________________
BMW E34 525i 24V The best of BMW..


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte úno 16, 2010 6:10 pm 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte říj 13, 2009 6:18 pm
Příspěvky: 170
25procent maji vsechny spery z fabriky...jak 2.5 tak m5 tak m3... taky sem se zajimal o zvyseni na 50procent..ale k cemu ti to je ? jezdis porad smejrem ?! 25procent je nej ;) maximalne o cem se da premyslet trebas na 30 max 35 vic nema smysl pro auto se kterym jezdis po normalnich silnicich ;) a stejne budes motat porad rukama jak blbej :lol:

_________________
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte úno 16, 2010 6:13 pm 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř lis 11, 2009 12:02 am
Příspěvky: 149
Bydliště: Brno
a pokud chces jezdit pouze bokem, staci diferak zavarit 8-)

_________________
BMW E36 325i Coupe 9/1993, Mauritiusblau Metallic


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 23 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
phpBB SEO