Dnes se zdá málo uvěřitelné, že prvnímu BMW X5 zaduněl motor a roztočila se slitinová kola už před dlouhými třinácti lety. Od té doby prošla ikspětka řadou faceliftů, nicméně její hřmotný tvar, výtečné jízdní vlastnosti a komfort zůstaly za tu dobu takřka nedotčeny. Prodejnost jednoho z nejúspěšnějších modelů mnichovského auto výrobce dosáhla miliónu kusů po celém světě. A není se čemu moc divit. Automobil okouzlil běžné řidiče i kritiky naprostou spolehlivostí, všestranností a bezbřehým charismatem. Dodnes si pamatuji, jak jsem kdysi dávno ve Spojených státech do X5 usedl poprvé. Tehdy jsem zákazníkům restaurací parkoval auta a již jsem měl na kontě několik slušných zářezů včetně Porsche Carrera nebo bizarní Qvale Mangusta. Nicméně když za mnou něžně zaklaply dveře X5 a ocitl jsem se obklopený tím koženým luxusem a perfektně padnoucím, masivním volantem, věděl jsem, že z tohoto vozu už nikdy dobrovolně nebudu chtít vystoupit. Co teprve když jsem zařadil na automatické převodovce „drive“ a tohle obratné monstrum rozjel. Nepopsatelná masáž ega. Asi jako terminátor, co řídí kamión. Vychutnával jsem si ten skvělý nadhled a měl jsem dojem, že sedím v autobuse poháněném motorem z Bugatti Veyeron. Tak na mě ten třílitrový diesel působil. Skvělá odezva převodovky a naprosté ticho uvnitř. Zosobnění přepychu, ladnosti a síly, něco jen těžko zapomenutelného.
I dnes, po více jak dekádě, co tento zázrak německého inženýrství brázdí silnice i polní cesty, patří X5 k symbolu kvality a trvanlivosti. Podle zkušeností uživatelů je jednou z mála vad na kráse X5 stále vysoká pořizovací cena a přímo závratně strmé provozní náklady. I když i naprostému laikovi musí být patrné, že takřka třítunová čtyřkolka prostě něco stojí. Kdo si chce užít komfort až na 1 750 litrů zavazadlového prostoru, musí za to zaplatit.
Skuteční labužníci a fanoušci exkluzivních zážitků z jízdy se zcela jistě poohlédnou po sportovní verzi M. Té pod kapotou dusá 547 nespoutaných koní. Níže už snad jen čísla, která mluví za sebe. 502Nm točivého momentu, zrychlení z nuly na sto za 4,7 sekundy, maximální rychlost 250 km/hod. Ale to jsou skutečně jen plané údaje, které ani náhodou nemohou zachytit tu svébytnou osobnost
BMW X5.